This site is for archive purposes. Please visit www.eliamep.gr for latest updates
Go to Top

Επιχειρηματική Ανατροπή: Ώρα Να Γεννηθεί το Καινούριο

Ευθυμίου, Π. (2014) “Επιχειρηματική Ανατροπή: Ώρα Να Γεννηθεί το Καινούριο“, News 247: «Γνώμες», 06 Νοεμβρίου.

 

Η πολυπόθητη ανάπτυξη δεν θα έρθει εξ ουρανού, ούτε από τη μια μέρα στην άλλη με μια κεντρική παρέμβαση η Ευρωπαϊκή χάρη.

Για να χτίσουμε πρέπει να γκρεμίσουμε. Για να πετύχουμε πρέπει να δοκιμάσουμε. Η επιτυχία είναι τις περισσότερες φορές δρόμος μετ’ εμποδίων. Το ζήτημα είναι όταν πέφτουμε να ξανασηκωνόμαστε και να ξαναδοκιμάζουμε. Με μεγαλύτερη ενέργεια δυναμισμό και αποφασιστικότητα.

Ορισμένες φορές για να πετύχεις πρέπει πρώτα να αποτύχεις. Και για να επενδύει κανείς δημιουργικά και με τόλμη πρέπει να μην φοβάται την αποτυχία. Αυτή είναι και η έννοια του επιχειρείν – η δοκιμή, η προσπάθεια για η δημιουργική, παραγωγική ανατροπή.

Στην Ελλάδα γενικά τείνουμε να δαιμονοποιούμε την αποτυχία και να θεοποιούμε την επιτυχία. Αυτό είναι λάθος προσέγγιση υπό την εξής έννοια: κανένα από τα δύο δεν είναι σταθερή κατάσταση. Ένας πετυχημένος επιχειρηματίας μπορεί να καταρρεύσει σχετικά εύκολα σε μια απότομη στροφή της οικονομίας – όπως έδειξε η ελληνική κρίση. Αντίστοιχα, ένας επιχειρηματίας που δεν πήγαινε καλά ή έπεσε έξω μπορεί με μια καινοτόμα στροφή στην επιχείρηση του να ανακάμψει και να πετύχει. Την επιτυχία φυσικά αξίζει να την θαυμάζουμε, να την παρατηρούμε και να βλέπουμε πια ήταν εκείνα τα καινοτόμα στοιχεία, καλές πρακτικές (best practices) που ίσως αξίζει να εξετάσουμε και εμείς στα δικά μας πρότζεκτ.

Ακριβώς επειδή λοιπόν το επιχειρείν είναι τόσο ρευστό, για να πετύχει κανείς – και να συνεχίσει να πετυχαίνει – πρέπει διαρκώς να εξελίσσεται, να καινοτομεί, να βελτιώνει το προϊόν του. Για να είσαι σταθερός δηλαδή πρέπει να κινείσαι. Για να πετύχεις σε ένα οικοσύστημα πρέπει να το ταράξεις με την πρωτοπορία σου, τη δημιουργικότητά σου, καινοτόμες πρακτικές που ανατρέπουν τα δεδομένα και σου δίνουν συγκριτικά πλεονεκτήματα.

Η καινοτομία, η παραγωγικότητα και η δημιουργικότητα αφορούν τόσο το καινούριο: τους νέους επιχειρηματίες, τις νεοφυείς επιχειρήσεις, όλους τους νέους που θέλουν να μπουν στο στίβο του επιχειρείν. Αλλά αφορούν και το «παλιό», το καθιερωμένο, το established, το οποίο για να συνεχίσει να εξελίσσεται χρειάζεται το καινούριο. Να το παραγάγει, να το αγκαλιάσει, να συνεργαστεί μαζί του. Αυτό είναι και το καλό με την οικονομία. Δεν είναι «zero sum game». Δεν πρέπει αναγκαστικά να κερδίσει μόνο ένας. Το κέρδος είναι πράγματι παράμετρος κλειδί. Αλλά ορισμένες φορές, για να μεγιστοποιηθεί χρειάζονται συνέργειες. Να μοιραστεί για να υπάρξει.

Να φύγουμε από τη θεωρία; Δεν ξέρω πόσοι το γνωρίζουν, αλλά στις 15-16 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στα πλαίσια του Disrupt 2014 ανοίγει η Παγκόσμια Εβδομάδα Επιχειρηματικότητας για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ένα από τα μεγαλύτερα event για την νεανική επιχειρηματικότητα στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο γίνεται στην χώρα μας, σε μια περίοδο κρίσης και αδιεξόδων. Ας το στηρίξουμε. Στην επιχειρηματικότητα και την καινοτομία δεν υπάρχουν φράγματα. Και αν υπάρχουν στην Ελλάδα, πρέπει να τα σπάσουμε. Και events σαν το Disrupt κινούνται στη σωστή κατεύθυνση.

*Ο Παύλος Ευθυμίου είναι ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Cambridge & το Συμβούλιο Ανάπτυξης Σχέσεων Κίνας-Αγγλίας