Go to Top

Έργα υποδομών Χρηματοδοτώντας το μέλλον Ελλάδα

PwC, (2016), «Έργα υποδομών Χρηματοδοτώντας το μέλλον Ελλάδα», Μάρτιος 2016

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, οι παγκόσμιες ανάγκες* σε έργα υποδομών αναμένεται να αυξηθούν, αγγίζοντας τα $ 55 τρισ. έως το 2030. Στην Ελλάδα οι επενδύσεις υποδομών επηρεάστηκαν από την βαθιά οικονομική κρίση. Το επενδυτικό κενό σε έργα υποδομών κυμαίνεται μεταξύ 0,8πμ του ΑΕΠ (έναντι του Ευρωπαϊκού μέσου όρου) και 1,3 πμ του ΑΕΠ (σε σύγκριση με τον ιστορικό Ελληνικό μέσο όρο), το οποίο μεταφράζεται σε περίπου 1% ή €2 δισ. ανά έτος. Οι επενδύσεις σε έργα υποδομών έχουν σημαντικό οικονομικό πολλαπλασιαστή της τάξης του 2x ο οποίος μπορεί να ενισχύσει τη ζήτηση και σε άλλους κλάδους. Ο κατασκευαστικός κλάδος θα ενισχυθεί δημιουργώντας νέες ευκαιρίες απασχόλησης σε τακτική βάση, προσελκύοντας ξένους επενδυτές και ενισχύοντας την οικονομική ανάπτυξη. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 24η θέση στη Ευρωπαϊκή Ένωση από πλευράς ποιότητας υποδομών, και υποφέρει από ένα συστηματικό έλλειμμα ποιότητας απέναντι σε πιο προηγμένες χώρες. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των ελληνικών έργων υποδομών έχει αυξηθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια της κρίσης. Η αξία των 78 έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη ή σχεδιασμό ανέρχεται σε € 20,7 δισ. – με το 33% να προέρχεται από τον κλάδο της ενέργειας ενώ το 53% αφορά σιδηροδρομικά έργα και έργα αυτοκινητοδρόμων. Τα ανακοινωθέντα έργα τουριστικών υποδομών και διαχείρισης αποβλήτων (χρηματοδοτούμενα μέσω ΣΔΙΤ) φτάνουν στο 13% του συνολικού ανεκτέλεστου και αποτελούν έργα κλειδιά για την ανάπτυξη και την βελτίωση της ποιότητας ζωής. Τα περισσότερα από τα έργα υποδομής που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι σε καθυστέρηση, ενώ επίσης καθυστερεί η ολοκλήρωση του σχεδιασμού, η χρηματοδότηση και η ανάθεση των έργων στη φάση του σχεδιασμού. Οι παραδοσιακές πηγές χρηματοδότησης, όπως το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τα δάνεια, καθίστανται όλο και περισσότερο περιορισμένες, μετατοπίζοντας το επίκεντρο της χρηματοδότησης στον ιδιωτικό τομέα. Ιστορικά στην Ελλάδα, η ιδιωτική χρηματοδότηση ανερχόταν περίπου στο 15% του συνολικού προϋπολογισμού, ενώ η δημόσια χρηματοδότηση (Κράτος, ΕΕ) γύρω στο 40%. Οι ΣΔΙΤ και τα Ομόλογα Έργου θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην μεγαλύτερη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στη χρηματοδότηση των έργων υποδομών, εμπλουτίζοντας τα χαρτοφυλάκια των θεσμικών επενδυτών με χαμηλού κινδύνου προϊόντα αλλά προϋπόθεση αποτελεί η βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και η μείωση της πολιτικής αβεβαιότητας.

Σχετικές αναρτήσεις